Wednesday, February 2, 2011

Happy Chinese New Year 2011


Tahun Baru Imlek adalah perayaan yang paling penting dalam kalender China. Tahun baru dimulai setiap tanggal 1 penanggalan China, yang pada tahun ini jatuh pada tanggal 3 February.
Chinese New Year is the most important celebration in the Chinese calendar. The new year begins on the first day of the Chinese calendar, which this year falls on the 3rd of February.
Pada perayaan ini, biasanya orang-orang memakai baju merah, memberi ang pao dan menyalakan kembang api. Merah melambangkan api yang dipercaya dapat mengusir nasib buruk. 
During Chinese New Year celebrations, people wear red clothes, give children 'lucky money' in red envelopes and set off firecrackers. Red symbolises fire, which the Chinese believe drives away bad luck. 
Pada malam tahun baru, keluarga akan berkumpul untuk makan malam bersama. Saya ingat pada saat seperti ini, sukmeh pasti sudah memasak untuk kita. Biasanya akan ada 8-10 macam makanan lezat yang dimasak sendiri olehnya. Asuk Isen akan menyediakan berbotol-botol bir, mengeluarkan koleksi anggurnya dan menyediakan minuman ringan untuk anak-anak. 
On Chinese New Year's Eve, Chinese families gather for their annual reunion dinner. I remember my 4th Auntie, Jenny Famiaty, always cooked a lot of extravagant meals for all of us. Usually it was around 8-10 kind of dishes for this event and she prepared it all herself. For this occasion, my 4th uncle would prepare bottles of beer, take bottles of wine from his collection and prepare soft drinks for the kids. 

Tahun ini saya merayakan Imlek jauh dari keluarga karena saya sekarang sudah menikah dan tinggal di Adelaide. Saya jadi ingat beberapa tahun terakhir, pada saat menerima angpao dari popoh, asuk, sukmeh, kukuh, saya selalu bilang, "Ini kali terakhir saya menerima angpao!" dengan harapan tahun berikutnya saya akan menikah. Dan tahun ini saya resmi tidak menerima angpao lagi, tetapi saya harus memberi angpao kepada keponakan-keponakan saya. Kalau popoh bisa melihat saya hari ini, semoga dia akan bahagia. 
This year I will celebrate Chinese New Year far away from my family as I am now married and live in Adelaide. This makes me remember that for the last few years, whenever I received the red pocket from my grandma, uncle or auntie, I always used to say, "This is the last time I will receive the red pocket!", meaning that hoped I would get married within the next year.  This year, finally, I am officially not entitled to receive the red pocket, however I should give a red pocket to all my nieces and nephews. How I wish my grandma Lee could see me, I hope she will happy for me. 
Ini tahun ketiga kami merayakan Imlek tanpa popoh. Ada satu kebiasaan yang selalu popoh lakukan setiap Imlek. Beliau akan menyediakan 2-3 kotak coklat Silverqueen untuk dibagikan kepada anak-anak yang mengucapkan selamat tahun baru untuknya. Kenangan yang sangat manis sekali. 
This is the 3rd year we have celebrated Chinese New Year without grandma Lee. There was one tradition that only she did every year. She would stock 2 or 3 boxes of Silverqueen chocolate and give it to every kid who greeted her, wishing her a healthy and happy new year. It is such a sweet memory.



Tahun Baru Imlek dirayakan di negara-negara dimana populasi chinese cukup besar, seperti di China, Hongkong, Indonesia, Macau, Malaysia, Singapore, Taiwan dan di berbagai Chinatown di dunia. Meskipun Imlek bukan merupakan hari libur nasional di negara-negara seperti Australia, Canada dan Amerika, tapi biasanya keluarga-keluarga Chinese tetap akan mengadakan perayaan sendiri. Malahan kantor pos Austalia, Canada dan Amerika biasanya mengeluarkan perangko edisi khusus tahun baru Imlek, seperti yang dibelikan oleh papa mertua saya disini. 

Chinese New Year is celebrated in countries with significant Chinese populations, such as Mainland ChinaHong KongIndonesiaMacauMalaysiaPhilippinesSingaporeTaiwanThailandVietnam, and also in Chinatowns elsewhere, in countries such as AustraliaCanada and the United States. Although Chinese New Year is not an official holiday in these countries, Australia PostCanada Post, and the US Postal Service issue Chinese New Year themed stamps, like the one's my father in law bought for me. 




Di banyak kota-kota di Australia, keluarga-keluarga Chinese juga merayakan Imlek. Di banyak tempat diadakan acara-acara seperti, parade, festival dan juga barongsai. Di Adelaide perayaan akan diadakan pada hari Sabtu, 5 Feb mulai jam 10 pagi sampai jam 4 sore di Chinatown. Pada saat ini Chinatown sudah dihias dengan lentera-lentera merah. 
In many cities in Australia, Chinese families also will celebrate the Chinese New Year. There are some events and activities, such as street festivals, parades, dragon and lion dances performances and many more. In Adelaide, the celebration will be held at Chinatown in the Central Market on Saturday, the of 5th Feb. from 10am - 4pm. Right now,  Chinatown is decorated with many red lanterns. 






Well, Gong Xi Fa Chai. Wishing you a wonderful and prosperous new year with lots of happiness. 




And I just received a very sweet present from all my family in Indonesia. I miss you.....



3 comments:

  1. Hi..Junih..thanks 4 being my friend..dan beruntungnya saya baca postingan-mu ini..saya jadi tahu lebih banyak tentang tradisi tahun baru Imlek...indahnya..

    ReplyDelete
  2. taun ini supoh yg bagi" cokelat lho!!
    jadi tradisi bagi" cokelatnya ga ilang..
    tetep silverqueen jg.. :D

    ReplyDelete